ROTTERDAM - Het Kruisplein in het centrum van Rotterdam gaat vanaf 11 augustus bijna helemaal dicht voor auto's. Het gaat om de plek waar de Westersingel, Mauritsweg, West-Kruiskade en het Schouwburgplein samenkomen. 6 vragen en antwoorden over de afsluiting.
1. Wat gebeurt er vanaf 11 augustus rond het Kruisplein?
Dit drukke kruispunt gaat vanaf 11 augustus bijna helemaal op slot voor auto’s. Het gaat om het stuk tussen de Mauritsweg en de West-Kruiskade. De afsluiting is definitief. Het Kruisplein blijft wel open voor voetgangers, fietsers en de tram.
De komende jaren kunnen automobilisten vanaf het Weena niet via het Kruisplein op de West-Kruiskade komen. Zij kunnen deze bereiken via de Henegouwerlaan. U leest hierover meer onder de vraag ‘Waarom komt er een keerlus op de West-Kruiskade?’
2. Wat betekent dit concreet voor automobilisten?
Automobilisten kunnen vanaf de Mauritsweg niet meer linksaf de West-Kruiskade op. Ze kunnen ook niet meer vanaf het Schouwburgplein langs de Doelen naar de West-Kruiskade rijden.
3. Waarom wordt het Kruisplein afgesloten voor auto’s?
Dat maakt het Kruisplein veiliger. Het is een van de onveiligste kruispunten van de stad. Auto’s, fietsers, voetgangers en trams krioelen door elkaar. Dat gaat regelmatig fout. De afgelopen 3 jaar zijn er 30 ongelukken gemeld waarbij een auto betrokken was.
De afsluiting van het Kruisplein moet ook voor meer rust zorgen in omliggende straten. Daar rijden veel zogenoemde showrijders. Dat zijn mensen die opvallend rondrijden in de straten om gezien te worden. Ze hebben vaak harde muziek aan en de auto’s maken veel geluid.
4. Waarom komt er een keerlus op de West-Kruiskade?
Op het Weena wordt de komende jaren gebouwd aan woontoren The Modernist. Door de bouwwerkzaamheden kunnen auto’s voorlopig niet vanaf het Weena via het Kruisplein op de West-Kruiskade komen. Deze straat is daardoor minder goed bereikbaar. Daar is een oplossing voor gezocht. De gemeente vindt het namelijk belangrijk dat huizen en winkels op de West-Kruiskade bereikbaar blijven. Bijvoorbeeld voor bezoekers en voor de bevoorrading van winkels en horeca.
Daarom komt er aan het begin van de West-Kruiskade een zogenoemde keerlus. Automobilisten kunnen dan via de Henegouwerlaan op de West-Kruiskade komen. Via de keerlus op de West-Kruiskade kunnen ze dan van de ene kant naar de andere kant van de straat rijden. De keerlus loop over de trambaan heen die in het midden van de West-Kruiskade loopt.
Als de werkzaamheden aan woontoren The Modernist klaar zijn, wordt ook de keerlus weer verwijderd. Want dan kunnen auto’s vanaf het Weena weer gewoon via het Kruisplein naar de West-Kruiskade rijden. Dat kan de komende jaren niet vanwege het bouwterrein.
5. Hebben bewoners en ondernemers meegepraat over de keerlus?
De gemeente heeft bewoners en ondernemers van de West-Kruiskade en omgeving de afgelopen weken uitgenodigd. Ze konden meepraten over de bereikbaarheid van de West-Kruiskade tijdens de bouw van woontoren The Modernist. Er waren 3 oplossingen om de West-Kruiskade beter bereikbaar te maken. De keerlus was 1 van de oplossingen. Bewoners waren tijdens de gesprekken duidelijk vóór de oplossing van de keerlus. De meeste ondernemers kozen andere oplossingen, zoals een route via de Diergaardesingel of de Batavierenstraat. De wethouder heeft uiteindelijk gekozen voor de keerlus.
De keerlus is geen eenvoudige oplossing. Over de lus lopen bijvoorbeeld verschillende trambanen. Die moeten verlegd worden. Daarvoor werkt de gemeente nauw samen met RET. Geen makkelijke oplossing maar wel de veiligste. En bewoners hebben van deze oplossing de minste overlast.
6. Kunnen ondernemers van de West-Kruiskade die omzetverlies hebben, compensatie krijgen?
Ja, ondernemers kunnen via de gemeente compensatie aanvragen. De wethouder heeft hiervoor een versnelde regeling gemaakt. Die vindt u op Nadeelcompensatie aanvragen.
Meer informatie over de afsluiting van het Kruisplein vindt u op Mijn Rotterdam - Verkeersmaatregel 2 pleinen. U vindt daar ook informatie over hoe het Kruisplein er straks uit komt te zien.