ROTTERDAM - Iemand op straat die zich verward gedraagt. Een buurman die elke nacht op de verwarmingsbuizen tikt. Een familielid dat afglijdt in verslaving. Je ziet het gebeuren en vraagt je af: wat kan ik doen? ‘Meld het bij ons’, zegt Eva Jongbloed (31) een van de medewerkers van het meldpunt Zorgen om een ander.

‘Een man belde ons vanwege zijn onderbuurman. Die had dementie. Hij vergat steeds de sleutels, onderhield zijn huis niet meer en had soms beschimmeld eten op het aanrecht staan. De buurman kon het niet meer aanzien en belde ons: “Ik kan hem niet meer voldoende helpen, wat kunnen jullie doen?” Wij hebben toen het wijkteam ingeschakeld.’

Honderden meldingen

Dit voorbeeld laat precies zien waar het meldpunt Zorgen om een ander voor is. ‘Rotterdammers en professionals, zoals een deurwaarder of huisarts, kunnen het bij ons melden als ze zich zorgen maken om iemand’, zegt Eva. ‘Dat gebeurt zo’n 600 keer per jaar. Ook de politie doet jaarlijks zo’n 3.000 meldingen, meestal over mensen met verslavings- of psychiatrische problematiek.’

Luisterend oor

Eva en haar 3 collega’s hebben allemaal een hbo-opleiding in sociaal-maatschappelijke richting. Tussen 9 en 17 uur zijn ze bereikbaar voor telefoontjes. Tussendoor verwerken ze de online meldingen. ‘Vaak zijn de mensen die bellen emotioneel’, vertelt Eva. ‘Ze hebben echt een luisterend oor nodig. Soms zit ik wel een uur aan de telefoon en moet ik daarna zelf ook even bijkomen. Bijvoorbeeld als ouders bellen over een verslaafd kind. Dat zijn heftige verhalen.’

Wijkteam gemeente

Maar wat kun je als medewerker doen na zo’n verhaal? ‘We zoeken altijd de organisatie die het best past bij de situatie’, legt Eva uit. ‘Als het gaat om iemand van wie naam en adres bekend is, nemen we contact op met het wijkteam van de gemeente. Deze professionals gaan dan langs om te praten en te kijken wat ze kunnen betekenen. Bijvoorbeeld tijdelijk zelf iemand ondersteunen, doorverwijzen naar specialistische zorg of overleggen met de wijkagent of de huisarts.’

Veldwerkers direct langs

‘Als het gaat om iemand die op straat zwerft, nemen we contact op met de veldwerkers van het Leger des Heils of stichting De Ontmoeting. Zij zoeken vaak dezelfde dag de persoon al op om te kijken wat ze kunnen doen. Bij meldingen rond dakloosheid nemen we ook altijd contact op met Team Vangnet en Advies van de gemeente. Zij bieden hulp zolang er nog geen andere passende oplossing is.’

Melden bij het meldpunt

Iedereen kan een melding doen bij het meldpunt ‘Zorgen om een ander’:
• Telefonisch via 010 267 0700, elke werkdag tussen 09:00 en 17:00 uur
• Online via www.rotterdam.nl/meldpunt-zorgen-om-een-ander
Is het acuut? Bel dan de politie via 112.