ROTTERDAM - Het college van burgemeester en wethouders heeft op 22 mei het Verkeerscirculatieplan (VCP) definitief vastgesteld. Met dit plan worden de komende jaren 25 maatregelen uitgevoerd. Die moeten zorgen voor een betere doorstroming van het verkeer in de wijken. Daardoor ontstaat meer ruimte voor voetgangers, fietsers en groen.
Rotterdam groeit en ontwikkelt zich in hoog tempo. Dat is mooi, maar stelt de stad ook voor nieuwe uitdagingen. Steeds meer mensen wonen en werken in onze stad. Daarnaast komen ook steeds meer bezoekers naar Rotterdam. De gemeente wil dat de stad bereikbaar blijft, maar ook veilig en leefbaar.
Toekomstbestendig Rotterdam
De ruimte in de stad is beperkt en moet goed worden verdeeld. Dat betekent dat we zorgvuldig moeten afwegen hoe we de beschikbare ruimte inzetten: voor verkeer, maar ook voor wonen, werken, groen en verblijven. Het VCP speelt hierin een belangrijke rol.
Wethouder Pascal Lansink-Bastemeijer (Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit): 'Met dit Verkeerscirculatieplan kiezen we voor een toekomstbestendige stad. Een stad waar mensen prettig kunnen wonen, werken en verblijven. Waar iedereen zich vlot en veilig kan verplaatsen – of je nu loopt, fietst, met het openbaar vervoer reist of de auto gebruikt.'
Minder autoverkeer dwars door een wijk
Uit onderzoek blijkt dat bijna een kwart van het verkeer in en rond het centrum doorgaand is. Oftewel: verkeer zonder bestemming in de stad. Dit zorgt voor overlast in woonstraten en op plekken die daar niet voor zijn ingericht.
Het verkeerscirculatieplan leidt dit verkeer voortaan om via hoofdwegen en de Ring, zodat woonwijken rustiger en veiliger worden. Zo moet er ruimte ontstaan voor langzaam verkeer en meer groen. Daarom worden sommige routes voor het autoverkeer in het centrum en omliggende woonbuurten aangepast. Met minder doorgaand autoverkeer dwars door de wijken, en meer via de hoofdroutes om een wijk heen.
Wat gebeurt er?
In het Verkeerscirculatieplan staan 4 soorten maatregelen om de verkeerscirculatie aan te passen. Deze maatregelen uit het verkeerscirculatieplan kunnen misschien invloed hebben op uw reis.
- Het invoeren van eenrichtingsverkeer.
- Het aanpassen van een kruispunt.
- Het toepassen van een verkeersfilter.
- Het aanpassen van een weginrichting.
Maar het aanpassen van zo’n route gaat niet zomaar. Als bijvoorbeeld een straat eenrichtingsverkeer wordt, betekent het ook dat het verkeer in een andere wijk soms anders zal moeten rijden. Het hele pakket aan maatregelen (25 stuks) zorgt ervoor dat het verkeer goed blijft doorstromen.
Om welke wijken gaat het?
Het plan wordt gemaakt voor de wijken Centrum, Oude Noorden, Blijdorp, Provenierswijk, Agniesebuurt, Liskwartier, Bergpolder, Middelland, Oude Westen, Nieuwe Westen en delen van Crooswijk en Kralingen. Dit zijn oude wijken (van voor de Tweede Wereldoorlog), met veel smalle straten. Die zijn niet gemaakt voor veel verschillende soorten verkeer. Daar moet dus iets veranderen. Door het verkeer beter te verdelen, worden wijken veiliger en blijven ze goed bereikbaar.
Bekijk een plattegrond waar deze maatregelen gaan plaatsvinden op de pagina Verkeerscirculatieplan
Participatie en onderzoek
Het plan is opgesteld na uitgebreid onderzoek. Sinds de presentatie van het concept-VCP in mei 2024 is gesproken met bewoners, ondernemers en andere betrokkenen. Via bijeenkomsten, een online vragenlijst en een expositie in het Timmerhuis zijn waardevolle ideeën verzameld. Daarnaast zijn bijvoorbeeld de effecten op verkeersdoorstroming, luchtkwaliteit, geluid en economie onderzocht.
Wat betekent het voor u?
De maatregelen uit het Verkeerscirculatieplan hebben misschien effect op uw reis. Het hele plan is te lezen op rotterdam.nl/verkeerscirculatieplan en MijnRotterdam. Het is een plan voor de komende jaren; tot 2030 en de jaren daarna.
Na de zomer wordt het verkeerscirculatieplan nog besproken in een raadsvergadering.
Na de zomer organiseert de gemeente inloopavonden in de VCP-gebieden (wijken Centrum, Noord, Oost en West), waar u uw vragen kunt stellen.