ROTTERDAM - Honderd Rotterdammers kregen vier maanden lang tweehonderd euro om te reizen met deelvervoer, OV en de watertaxi. Het experiment 'Mobility as a Service' (MaaS) van de Verkeersorganisatie is bedoeld om te leren van het gedrag van reizigers.

Kun je mensen anders laten reizen? Laten Rotterdammers hun auto staan als belangrijke bestemmingen goed bereikbaar zijn? En kunnen ze kiezen uit meerdere schone vervoersmiddelen? Denk aan het openbaar vervoer, deelauto’s, -scooters, -fietsen; en aan taxidiensten en vervoer over water. Willen Rotterdammers alleen betalen voor het vervoer wat ze echt gebruiken en hun auto laten staan? De Verkeersonderneming onderzocht dit in de periode van november 2018 tot april 2019.

Belangrijkste conclusies
1. Inkomen beïnvloedt reisgedrag
2. autogebruik gaat sterk omlaag
3. deelvervoer wordt vooral uitgeprobeerd en als ‘extra’ gezien
4. denken over reizen met meerdere vervoersmiddelen is lastig

Een belangrijke conclusie is dat het inkomen van mensen van invloed is op hoe mensen reizen en dat culturele achtergrond hier geen invloed op heeft. Een ander opvallend resultaat is dat maar liefst tachtig procent van de autobezitters de auto liet staan om anders te reizen. Verder werd deelvervoer (fietsen, auto’s en e-scooters) volop uitgeprobeerd, maar vooral als ‘extra’ gezien. En mensen vinden het lastig om na te denken over het combineren van meerdere (deel)vervoersmiddelen in één reis.

Mobility Challenge in het Hoogkwartier
Ook in het Hoogkwartier gingen dertig bewoners deze uitdaging aan. Twee maanden lang lieten ze de auto staan en maakten ze gebruik van deelauto’s, deelfietsen en het openbaar vervoer. Zestig andere inwoners zonder auto deden ook mee en probeerden uit hoe zij het gebruik van deelvervoer ervaren. Doel van dit experiment is om zichtbaar te maken wat deelmobiliteit kan betekenen voor de openbare ruimte in de buurt. In januari zijn de resultaten van de Mobility Challenge bekend.