ROTTERDAM - Reist u wel eens met de bus van metrostation Meijersplein naar Rotterdam The Hague Airport? Dan is de kans groot dat u binnenkort in een automatisch rijdende bus stapt. Daarmee zet Rotterdam de eerste stappen naar meer zelfrijdende voertuigen.
Vanaf 1 augustus rijdt de bus onder de naam Shuttle Rotterdam The Hague Airport tussen Meijersplein en het vliegveld. Het is de eerste zelfrijdende bus op de openbare weg in Nederland, een echte primeur dus.
Het voertuig is volledig elektrisch en rolstoeltoegankelijk. Er kunnen 20 passagiers in, inclusief bagage. Eerst rijdt er 1 bus op de route, later komt er nog een bij.
Op vrijdag 11 juli vond de feestelijke opening plaats. Genodigden maakten voor het eerst een rit met de zelfrijdende bus.
Supervisie op afstand
De route tussen Meijersplein en de luchthaven is overzichtelijk en kent weinig moeilijke verkeerssituaties. Dat maakt het traject ideaal voor de automatisch rijdende bussen. Tijdens de ritten is er zeker het komende jaar altijd een speciaal opgeleide chauffeur in de bus aanwezig. Deze chauffeur kan de bus handmatig besturen, als dat nodig is. Over een jaar wordt gekeken of deze supervisie in de bus kan overgaan op supervisie op afstand. Daarbij is er geen chauffeur meer aan boord, maar kijkt een gekwalificeerd persoon op afstand mee.
De afgelopen weken reed de zelfrijdende bus al testritten. Daarbij waren er geen passagiers aan boord. Na uitgebreid testen door de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) mag de bus nu gaan rijden met reizigers.
''Met deze zelfrijdende bus zet Rotterdam een stap richting de mobiliteit van de toekomst. We laten zien dat innovatie, duurzaamheid en bereikbaarheid hand in hand kunnen gaan. Een primeur waar we trots op mogen zijn.'
- Pascal Lansink-Bastemeijer, Wethouder Handhaving, Buitenruimte en Mobiliteit
Meer automatisch vervoer
Het gebruik van de bus is een eerste stap naar meer automatisch vervoer in de toekomst. Zelfrijdende voertuigen kunnen helpen om personeel slimmer in te zetten. Bovendien dragen ze bij aan de verkeersveiligheid. De bussen zijn namelijk uitgerust met sensoren, radar en camera’s die constant de omgeving in de gaten houden en zich daarop aanpassen. Doordat de voertuigen volledig elektrisch zijn, helpen ze ook bij het terugdringen van de CO₂-uitstoot en het verbeteren van de luchtkwaliteit.
Lijnnummer 533
De 2 zelfrijdende bussen krijgen lijnnummer 533. Vanaf 1 september worden ze opgenomen in de dienstregeling van de RET. Buslijn 33 blijft de route ook gewoon rijden, met een chauffeur aan boord.