ROTTERDAM - De komende vier maanden geldt op de Zwart Janstraat eenrichtingsverkeer voor auto’s en vrachtverkeer. Zij kunnen als proef alleen de straat inrijden via de Bergweg of de 3e Pijnackerstraat in de richting van de Noordmolenstraat.


Voor fietsers verandert er niets, zij krijgen hierdoor meer ruimte op straat. De gemeente onderzoekt met deze proef of de straat veiliger en overzichtelijker wordt.

Aanpassingen op straat

Tijdens de proef mag het autoverkeer op de Bergweg tijdelijk links afslaan naar de Zwart Janstraat. Het kruispunt en de verkeerslichten worden hierop aangepast. Op de Zwart Janstraat krijgen fietsers extra belijning. Vorig jaar zijn al verkeersdrempels aangelegd om de snelheid voor auto’s te verlagen.

Monitoring

Op een aantal manieren verzamelt de gemeente de komende vier manieren data om de verkeersveiligheid te toetsen. Een van de manieren is dat er goed gemeten wordt hoeveel verkeer er door de Zwart Jansstraat en omliggende straten heeft gereden. Daarnaast helpen bewoners en ondernemers uit de Zwart Janstraat en omgeving mee met deze monitoring. Ze krijgen gedurende deze proef een vragenlijst om de veiligheid te toetsen.

En naast bewoners, worden ook gebruikers van de weg bij de proef betrokken. Maandelijks krijgen ze op straat de vraag hoe ze de verkeersveiligheid ervaren met het eenrichtingsverkeer. Op basis van al deze data komt er een besluit of de verkeerssituatie definitief wordt of niet.

Waarom de verkeersveiligheid verbeteren?

Uit verkeersonderzoek blijkt dat er veel doorgaand verkeer richting de snelweg door de Zwart Janstraat rijdt. Bovendien wordt in de straat vaak dubbel geparkeerd. Dat zorgt voor onveilige en onoverzichtelijke situaties tussen fietsers, voetgangers en auto’s. Ook het laden en lossen van het vele vrachtverkeer maakt de straat drukker en onveiliger. 'Sinds 2019 zijn er 46 personen betrokken geweest bij 27 ongevallen. Dat zijn de geregistreerde cijfers. Wie regelmatig door de Zwart Janstraat fietst weet dat er veel meer niet-geregistreerde aanrijdingen zijn en veel bijna-ongelukken. Het voelt niet veilig om er te fietsen of te lopen. Tijdens deze proef willen we kijken of we door eenrichtingsverkeer de winkelstraat weer aantrekkelijk kunnen maken voor fietsers en de mensen die hier graag een boodschap doen,' aldus wethouder Judith Bokhove van Mobiliteit.