ROTTERDAM - Terwijl het politieke debat verhardt en het wij-zij denken groeit, kiest Mooie Boules voor een radicaal andere koers: mensen weer écht samenbrengen. Het succesvolle horecabedrijf richt Stichting Mooie Buurt op en stelt het speellokaal (Vijverhofstraat 45) overdag gratis open voor buurtbewoners die vaak aan de zijlijn staan, zoals eenzame ouderen, nieuwkomers, jongeren met een beperkt netwerk en mensen in armoede. Met de oprichting van de stichting worden alle negen speellokalen in zeven steden overdag gratis toegankelijk.


Verbinding door spel

Mooie Buurt biedt als stichting een platform waarmee buurtbewoners mensen samen kunnen brengen die elkaar anders niet snel zouden ontmoeten, en waarmee maatschappelijke organisaties hun impact kunnen vergroten. Iedereen krijgt de sleutel in handen om evenementen te organiseren, zonder dat ze er budget voor vrij hoeven te maken. Doordat de ruimtes, spellen en drankjes gratis beschikbaar zijn voor iedere initiatiefnemer, worden ook in Den Haag op deze manier lokale ontmoetingen en initiatieven gefaciliteerd, waardoor buurtbewoners elkaar beter leren kennen. Van een sjoeltoernooi voor jongeren en nieuwkomers, tot een spelletjesmiddag voor ouderen en hun buren: alles is mogelijk, zolang het bijdraagt aan ontmoeting en verbinding.

"Eenzaamheid, armoede en het afschuiven van de schuld op vluchtelingen zijn helaas aan de orde van de dag. Den Haag gaat dat niet oplossen," zegt oprichter Rogier van Genugten. "Dus wij doen wat wij wél kunnen. Als er geen uitjes meer betaald kunnen worden voor vluchtelingen omdat ze het anders 'te leuk hebben', regelen wij het wel. Plezier en ontmoeting zijn geen luxe. Het zijn basisbehoeften."

Voor en door de buurt

In een pilot faciliteerde Mooie Boules vorig jaar al 50 maatschappelijke activiteiten die goed waren voor 5.500 nieuwe ontmoetingen, waarna 45% van de deelnemers zich meer verbonden voelden met hun buurt. Hierdoor ontmoeten buurtbewoners niet alleen nieuwe mensen, maar worden ze ook in hun kracht gezet om nieuwe vaardigheden te ontwikkelen en weer actief mee te doen aan de maatschappij. Met jaarlijks 500.000 bezoekers, negen locaties en een maatschappelijke behoefte die uit de pilot blijkt, heeft Mooie Boules de schaal en ambitie om deze impact te vergroten.

Rogier van Genugten: "Wij hebben iets wat de meeste goede doelen niet hebben: volle barren. Nu zetten we onze omzet, plekken en bezoekers in om steden socialer te maken. We pakken grote wereldproblemen aan in het klein. Niet met debatten, maar met dobbelstenen, ballen en een drankje. Want samen spelen is de kortste weg naar samen leven."


Commercieel en maatschappelijk succes versterken elkaar

Het commerciële succes van Mooie Boules en de maatschappelijke kracht van Mooie Buurt versterken elkaar. Zakelijke klanten en reguliere bezoekers dragen bij via donaties, als vrijwilligers of simpelweg door omzet te genereren, terwijl de stichting nieuwe partners aantrekt en deze met doelgroepen verbindt.