Het Marnix Gymnasium, het kleinste van de drie categorale gymnasia in Rotterdam, had de afgelopen jaren te maken met een achterblijvend aantal inschrijvingen. Mede daardoor kampt de school, onderdeel van scholenkoepel CVO, met financiële uitdagingen.
“Het is niet zo dat allerlei noodzakelijke besparingen ineens wegvallen,” zegt de in maart aangetreden nieuwe rector van het Marnix, Herman Hofman, “maar vanzelfsprekend is deze aanwas een heel goed teken. De druk op de formatie wordt een stukje minder groot. We gaan er op school alles aan doen om de leerlingeninstroom blijvend op dit niveau te houden, en ook de tussentijdse uitstroom te lijf te gaan.” Het Marnix Gymnasium investeert samen met de Gemeente Rotterdam in uitbreiding en modernisering van het schoolgebouw, opdat het leerlingaantal de komende jaren kan stijgen van ongeveer 500 nu naar maximaal 650.
Tientallen clipjes
De campagne volgde op onrust onder docenten en leerlingen over bezuinigingsplannen. Leerlingen protesteerden begin februari op een speciale actiedag. Het protest toonde een enorme betrokkenheid bij docenten en school, zegt Hofman, en die energie vormde de basis voor de wervingscampagne. Die is in korte tijd bedacht en opgezet en leidde tot vele tientallen korte, verrassende clipjes van iedereen die iets met de school te maken had, onder de noemer #wijzijnmarnix.
Het concept voor de campagne is van strategisch communicatiebureau Inhoudelijke Zaken, in samenwerking met online-activatiebureau Drife en de afdeling communicatie van CVO.
https://www.instagram.com/hetmarnixgymnasium/reel/DHlolpPBgUp/